niedziela, 26 lutego 2012

Olej kokosowy – cenne źródło zdrowia i młodości?


Niedawno zrobiłam sobie maseczkę (ZIAJA Maska kojąca z glinką różową). Maseczka, i owszem, bardzo przyjemna – faktycznie działa kojąco (na marginesie: polecam, jeżeli macie zaczerwienienia i ogniska zapalne na cerze), ale bardziej zainteresował mnie jej skład.

Olej kokosowy obecny w składzie tak mnie zaciekawił, że zaczęłam szukać na jego temat informacji.

Skąd się bierze olej kokosowy?
Jak nie trudno wykombinować olej kokosowy bierze się z kokosów. Otrzymuje się go z tzw. kopry, czyli miąższu orzechów kokosowych.  Koprę podgrzewa się i tłoczy. Ten rafinowany – czyli oczyszczony olej jest biały i pozbawiony zapachu. Olej kokosowy twardnieje w temperaturze poniżej 25 stopni Celsjusza – dlatego zwany jest masłem kokosowym (ze względu na swoją konsystencję).
Olej kokosowy tłoczony na zimno pachnie kokosem i właśnie on jest najcenniejszy.


Olej kokosowy zawiera ok. 50 % kwasu laurynowego – nasyconego kwasu tłuszczowego. Kwas laurynowy przekształcany jest w ciele do monolaurynianu.

Przeczytałam opinie dwóch lekarzy – nie podzielają oni hurra  optymizmu zwolenników oleju kokosowego, który ma obniżać poziom cholesterolu. Wskazują raczej na nieznane długotrwałe skutki przyjmowania tego oleju w nadmiarze. Przeprowadzone badania wskazują, że olej kokosowy ma gorsze właściwości antyoksydacyjne niż inne oleje (np. olej z oliwek). Z drugiej strony czysty olej kokosowy wykazuje pewne działanie przeciwzapalne, przeciwbólowe i przeciwgorączkowe.

Fakt, że to kwasy tłuszczowe nasycone mogą podnosić poziom cholesterolu jest dość znany. Zaskoczyło mnie dlaczego olej, w którym jest tak dużo kwasu tłuszczowego nasyconego miałby ten poziom obniżać…
Owszem, znalazłam w Internecie wypowiedzi, że tajemnica tkwi w długości łańcuchów kwasów nasyconych. Przydałoby się jednak źródło naukowe. Na razie nie wiem, co na ten temat sądzić…

Ciekawa jest też informacja o kwasie laurynowym (obecnym w oleju kokosowym) i jego obecności w mleku matki. Nie idzie mi to w parze z informacją, znalezioną w artykule dotyczącym tłuszczy w żywieniu niemowląt, że właśnie olej kokosowy ma ograniczone zastosowanie w mlekach zastępczych ze względu na tenże kwas laurynowy.

Olej kokosowy – w kosmetykach
Olej kokosowy możemy znaleźć w kosmetykach. W tym miejscu jestem w stanie bardziej uwierzyć w jego działanie: głównie nawilżające. Polecany jest do skóry suchej i bardzo suchej, jak również do wszelkiego rodzaju masaży. Ale to chyba zrozumiałe.

Znalazłam go tez w odżywkach do włosów. Aczkolwiek muszę przyznać, że jego stosowaniu towarzyszą różne opinie. Z jednej strony jest bardzo chwalony, z innej nie.
Z ciekawości, znalazłam przepis na kosmetyk szpitalny stosowany u chorych na łuszczycę. W tym wypadku olej kokosowy się sprawdził.

Podsumowując…
Sama nie wiem co myśleć o tym oleju. Nie zainwestuję w niego jako w tłuszcz używany w kuchni, ale do kosmetyków – nawilżających, czemu nie.
Prawdopodobnie zamówię go sobie na zrobsobiekrem.pl

Pozdrawiam cieplutko,
Platea Perduta

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...